Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
===============================pag.6
Când vorbim despre calculatoare personale
trebuie sa abordam urmatoarele notiuni:
• Hardware
• Software
• Bit
• Byte (sau octet)
Termenul HARDWARE provine din limba
engleza si se refera la componentele fizice ale unui
echipament de calcul iar termenul SOFTWARE
se refera la aplicatiile sau programele ce ruleaza pe un calculator.
Pentru a stoca informatii se utilizeaza
urmatoarele unitati de masura:
• Bit: unitatea de baza pentru
stocarea informatiei. Un bit poate avea numai doua stari reprezentate prin
valorile 1 sau 0, Adevarat (True) sau Fals (False). In scrierea curenta se
prescurteaza cu b (litera mica) si este utilizat drept unitate de masura. Exemple:
Kb - kilobiti Mb - megabiti
• Byte: sau octet ((N) traducerea
in lb.romana) reprezinta o succesiune de 8 biti. In scrierea curenta se
prescurteaza cu B (litera mare) si este utilizat drept unitate de masura pentru
datele stocate.
Exemple:
KB kilobytes : 1 KB = 1024 B ~1000
B ((N) semnul ~ se citeste aproximativ)
MB megabytes : 1 MB = 1024 KB (=
1046576 B este optional de stiut) ~1000KB ~1 000 000 B
GB gigabytes : 1GB = 1024 MB ~1000
MB ~1 000 000 KB ~1 000 000 000 B
TB terabytes : 1TB = 1024 GB ~1000
GB ~1 000 000 MB ~1 000 000 000 KB ~1 000 000 000 000 B (o mie de miliarde)
===============================pag.7
Indiferent de tipul sau, un calculator
este compus din urmatoarele module principale:
1. Unitatea Centrala de Prelucrare sau UCP
(CPU = Central Processing Unit): reprezinta “creierul” calculatorului; este
componenta care supervizeaza operatiile efectuate de catre toate celelalte
module.
2. Memoria de lucru sau RAM (RAM= Random
Access memory): este o memorie volatila, acest lucru insemnând ca datele sunt
stocate in RAM numai pâna când informatii noi le suprascriu pe cele vechi sau
pâna la repornirea sistemului. ((N) jocurile cand se incarca,
"loading", de fapt aici se incarca din memoria permanenta)
3. Memoria permanenta: reprezinta memoria
unde pot fi stocate permanent datele.
4. Echipamente periferice de intrare: sunt
acele echipamente prin intermediul carora utilizatorul poate introduce
informatii in vederea procesarii lor.
Exemple de periferice de intrare:
tastatura, mouse, etc.
5. Echipamente periferice de iesire: sunt
acele echipamente care permit vizualizarea informatiei procesate.
Exemple de periferice de iesire: monitor,
imprimanta, plotter, etc.
Privind la echipamentul de calcul din fata
Dvs. pot fi distinse urmatoarele elemente hardware:
H1. Carcasa calculatorului (eng.case):
Este o cutie din metal in interiorul
careia se se afla componentele de baza ale unui echipament de calcul. Forma
carcasei poate fi de mai multe tipuri.
Pe panoul frontal al carcasei se afla
urmatoarele elemente:
-Butonul
POWER: permite punerea sub tensiune a echipamentului de calcul, cât si
deconectarea acestuia
-Butonul
RESET: permite reincarcarea sistemului de operare; memoria de lucru este
stearsa ca si cum echipamentul ar fi fost scos de sub tensiune. Este util in
cazurile in care echipamentul de calcul s-a blocat sau pentru efectuarea
anumitor configurari.
-Unitatea
pentru discheta: lacas pentru introducerea dischetelor
-Unitatea
pentru CD-ROM (CD-RW): lacas pentru introducerea discurilor
CD-ROM (CD-RW)
-(N)
Uniteatea pentru DVD: lacas pentru introducerea discurilor DVD
-(N)
mufe USB: pentru conectarea echipamentelor periferice (camera web,
aparat foto, ...)
===============================pag.10 (si
un rand din 9)
In RAM sunt stocate urmatoarele
tipuri de aplicatii/date:
-sistemului de operare ((N) ex:
Windows)
-programele software necesare
comunicarii cu perifericele (drivere) ((N) ex: driver-ul de imprimanta sau
de placa video)
-datele de lucru curente ((N) ex:
documentul (fisierul doc), fisierul mp3
(melodia))
-programe de lucru curente ((N) ex:
Microsoft Word, WinAmp)
===============================pag.17
Pe un echipament de calcul pot exista
urmatoarele tipuri de software (programe, aplicatii):
CMOS
Setup: BIOS (Basic Input Output System)
Sistemul
de operare: Sistemul de operare este programul prin intermediul caruia
utilizatorul comunica cu echipamentul sau. Sistemul de operare joaca rolul de
translator intre limbajul masina si limbajul uman. El dispune de un set de
comenzi pe care utilizatorul le cunoaste si le foloseste.
(N) exemple: Windows Vista, Windows XP,
Windows 2000, Windows Millenium, Windows NT, Windows 98, Windows 95, Windows
3.1, MS DOS.
In momentul in care un echipament de
calcul este pus sub tensiune are loc automat procesul de
incarcare al sistemului de operare, proces
care se mai numeste bootare.
Utilitare:
Sunt programe cu scop utilitar, care ajuta la administrarea, intretinerea si
depanarea echipamentelor de calcul. Exemple de astfel de programe: Disk
Defragmenter, Scan Disk, Explorer, System Monitor, Character Map, etc. ((N)
Norton Commander)
Aplicatii:O
aplicatie este tot un program, dar un program destinat unui anumit scop, pentru
a fi utilizat intr-un domeniu de activitate si care se cumpara separat de
sistemul de operare. Exemple de aplicatii: programe de contabilitate, gestiune,
facturare; programe pentru procesarea textelor (Word, Wordperfect, Write);
programe pentru proiectare; etc.
Drivere
Virusi