BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

===============================pag.6

Lecţia 1: DESCRIEREA UNUI CALCULATOR PERSONAL

1.1. Arhitectura Hardware

Când vorbim despre calculatoare personale trebuie să abordăm următoarele noţiuni:

• Hardware

• Software

• Bit

• Byte (sau octet)

Termenul HARDWARE provine din limba engleză şi se referă la componentele fizice ale unui

echipament de calcul iar termenul SOFTWARE se referă la aplicaţiile sau programele ce rulează pe un calculator.

Pentru a stoca informaţii se utilizează următoarele unităţi de măsură:

Bit: unitatea de bază pentru stocarea informaţiei. Un bit poate avea numai două stări reprezentate prin valorile 1 sau 0, Adevărat (True) sau Fals (False). În scrierea curentă se prescurtează cu b (litera mică) şi este utilizat drept unitate de măsură. Exemple:

Kb - kilobiţi Mb - megabiţi

Byte: sau octet ((N) traducerea în lb.română) reprezintă o succesiune de 8 biţi. În scrierea curentă se prescurtează cu B (litera mare) şi este utilizat drept unitate de măsura pentru datele stocate.

Exemple:

KB kilobytes : 1 KB = 1024 B ~1000 B ((N) semnul ~ se citeşte aproximativ, iar la tastatură se spune că se apasă tasta „tilda”)

MB megabytes : 1 MB = 1024 KB (= 1046576 B este opţional de ştiut exact) ~1000KB ~1 000 000 B

GB gigabytes : 1GB = 1024 MB ~1000 MB ~1 000 000 KB ~1 000 000 000 B

TB terabytes : 1TB = 1024 GB ~1000 GB ~1 000 000 MB ~1 000 000 000 KB ~1 000 000 000 000 B (o mie de miliarde)

 

===============================pag.7

Indiferent de tipul său, un calculator este compus din următoarele module principale:

1. Unitatea Centrala de Prelucrare sau UCP (CPU = Central Processing Unit): reprezintă “creierul” calculatorului; este componenta care supervizează operaţiile efectuate de către toate celelalte module.

2. Memoria de lucru sau RAM (RAM= Random Access memory): este o memorie volatilă, acest lucru însemnând că datele sunt stocate în RAM numai până când informaţii noi le suprascriu pe cele vechi sau până la repornirea sistemului. ((N) jocurile când se încarcă, când vedem afişat pe monitor celebrul "loading", de fapt informaţiile (datele din fişiere), se încarcă aici, in memoria RAM, luând informaţiile din memoria permanentă)

3. Memoria permanentă: reprezintă memoria unde pot fi stocate permanent datele ((N) dacă se ia curentul la calculator, adică din reţeaua electrică, iar atunci când „vine curentul” continuăm „lucrul”, NU va trebui să începem (evident, de la început) lucrul)

4. Echipamente periferice de intrare: sunt acele echipamente prin intermediul cărora utilizatorul poate introduce informaţii în vederea procesării (prelucrării) lor.

Exemple de periferice de intrare: tastatura, maus, etc.

5. Echipamente periferice de ieşire: sunt acele echipamente care permit vizualizarea informaţiei procesate.

Exemple de periferice de ieşire: monitor, imprimantă, plotter ((N) în filmele cu „cutremure”, aparatul care are un „ac subţire şi se tot mişcă pe hârtie haşurând nişte linii) etc.

 

Privind la echipamentul de calcul din faţa dvs. pot fi distinse următoarele elemente hardware:

H1. Carcasa calculatorului (eng.case):

Este o cutie din metal în interiorul căreia se află componentele de bază ale unui echipament de calcul. Forma carcasei poate fi de mai multe tipuri.

 

Pe panoul frontal al carcasei se află următoarele elemente:

     -Butonul POWER: permite punerea sub tensiune a echipamentului de calcul, cât şi deconectarea acestuia

     -Butonul RESET: permite reîncărcarea sistemului de operare; memoria de lucru (memoria RAM) este ştearsă ca şi cum echipamentul ar fi fost scos de sub tensiune. Este util în cazurile în care echipamentul de calcul s-a blocat sau pentru efectuarea anumitor configurări.

     -Unitatea pentru dischetă: lăcaş pentru introducerea dischetelor

     -Unitatea pentru CD-ROM (CD-RW): lăcaş pentru introducerea discurilor CD (CD-R sau CD-RW)

     -(N) Uniteatea pentru DVD: lăcaş pentru introducerea discurilor DVD

     -(N) mufe USB: pentru conectarea echipamentelor periferice (camera web, aparat foto, ...)

    

===============================pag.10 (şi un rând din pag.9)

În (memoria) RAM sunt stocate următoarele tipuri de aplicaţii/date:

-sistemul de operare ((N) ex: Windows)

-programele software necesare comunicării cu perifericele (drivere) ((N) ex: driver-ul de imprimantă sau driver-ul pentru placa video sau driver-ul pentru placa de sunet)

-datele de lucru curente ((N) ex: documentul (fişierul doc),  fişierul mp3 (melodia))

-programe de lucru curente ((N) ex: Microsoft Word, WinAmp)

 

===============================pag.17

1.2. Software de bază

Pe un echipament de calcul ((N) „adică pe un calculator”) pot exista următoarele tipuri de (programe) software (programe, aplicaţii):

     CMOS Setup: BIOS (Basic Input Output System)

     Sistemul de operare: Sistemul de operare este programul prin intermediul căruia utilizatorul comunică cu echipamentul său. Sistemul de operare joacă rolul de translator între limbajul maşina şi limbajul uman. El dispune de un set de comenzi pe care utilizatorul le cunoaşte şi le foloseşte.

(N) exemple: Windows Vista, Windows XP, Windows 2000, Windows Millenium, Windows NT, Windows 98, Windows 95, Windows 3.1, MS DOS.

În momentul în care un echipament de calcul ((N) unitatea centrala este calculatorul, însă echipament de calcul poate fi numit şi un telefon mobil cu agenda, calendar si Internet) este pus sub tensiune are loc automat procesul de încărcare al sistemului de operare, proces care se mai numeste bootare.

     Utilitare: Sunt programe cu scop utilitar, care ajută la administrarea, întreţinerea şi depanarea echipamentelor de calcul. Exemple de astfel de programe: Disk Defragmenter, Scan Disk, (Windows) Explorer, System Monitor, Character Map, etc. ((N) Norton Commander)

     Aplicaţii:O aplicaţie este tot un program, dar un program destinat unui anumit scop, pentru a fi utilizat într-un domeniu de activitate şi care se cumpără separat de sistemul de operare. Exemple de aplicaţii: programe de contabilitate, gestiune, facturare; programe pentru procesarea textelor (Word, Wordperfect, Write); programe pentru proiectare; etc.

      Drivere

     Viruşi

1.3.Despre reţele de calculatoare

NU vom învăţa în acest semestru.

1.4.Exerciţii

NU sunt obligatoriu de realizat.